Jelikož je toto jaro poměrně dost
teplé a léto se kvapem blíží, rozhodla jsem se pořídit si
vějíř. Vějíř je úsporné a pro přírodu šetrné řešení
oproti větrákům. Navíc jej můžeme mít neustále při sobě.
Přes zimu jej lze využít jako dekoraci.
Objednala jsem si tedy krásný,
červený vějíř z nákupní galerie postovnezdarma.cz. Přišel
během 3 dnů, uložený v krabičce ve stejné barvě jako vějíř.
Vějíř vypadá velice elegantně a má rozměry 25 x 4,3 cm, je
textilní a má plastovou rukojeť. Výhodu tohoto vějíře, že je
k dostání v několika barvách, jako je například bílá,
červená, žlutá, modrá,... a lze jej různě zdobit. Lze jej tedy
využít jednobarevný nebo jako DIY dekorovaný. K tomuto postačí buďto fix nebo inkoust (pozor inkoust se rozpíjí). Návod na zdobení můžete najít zde. Dobře se drží v
ruce a velmi příjemně se používá. Barva je překrásná a
materiálem je kvalitní, povoskovaná textilie. S vějířem jsem velice spokojena a nemůžu se dočkat léta až si sednu s vějířem na lavičku v parku :)
A něco málo o vějířích:
Vějíř je módní doplněk, obvykle
ve tvaru kruhové výseče, který slouží i jako pomůcka k víření
vzduchu a tím i k ochlazování. Tvary a motivy vějířů se
přizpůsobují době. Sbírání vějířů je koníčkem, ve
sbírkách existuje mnoho rozmanitých druhů, které se dnes vidí
jen na ojedinělých výstavách.
Pokud se vrstva teplého vzduchu uvede
vějířem do pohybu, přichází tvář do styku s dávkami
chladnějšího vzduchu a neustále jim odevzdává své teplo. Tělo
se ochlazuje a pociťuje chládek. Ženy vějířem neustále
odvívají od svých tváří zahřátý vzduch a nahrazují jej
čerstvým. Když ten se ohřeje, je zase odehnán, nahrazen čerstvým
atd.
Pravý vějíř by se měl skládat z
listu, jazýčku, krycí lišty, žeber, nýtu a podložky. Základní
rozdělení vějířů je na pevné – „učiwa“ a skládací –
„ogi“ Toto dělení se od středověku výrazně změnilo.
Zatímco pevné vějíře se téměř přestaly vyrábět, rozvoj
zaznamenaly vějíře skládací. Ty se začaly rozlišovat podle
typů používaných materiálů, ale též výzdobou a technologií
zpracování. V 19. století zaznamenal vějíř svůj největší
rozmach, přestal také být luxusním zbožím a stal se dostupným
všem sociálním vrstvám. Vějíř se stal významným sběratelským
artiklem a jeho sběratelé prohloubili znalosti o typologii vějířů
ve všech možných směrech.
Mezi nejvýznamnější autory vějířů
se řadí Domenico Spinetti, Leonardo Germo, Honoré Fragonard,
Antonio Watteaua, Carracio, Quido Reni nebo Jacques Callot. Dnes
můžeme vějíře vidět ještě na předváděcích molech
některých návrhářů jako jsou Christian Dior nebo Nina Rici.
První využití našly vějíře při
rozdmýchávání ohně, při odstraňování plev od zrna, odhánění
hmyzu nebo k ochlazení a ochraně předsluncem. Málo známou
skutečností zůstává použití vějířů jako zbraní. K tomu
byla zapotřebí určitá úprava samotného vějíře. Ramena vějíře
mohla být např. vyrobena z kovu a jeho konce zaostřeny. Takto se
mohl využít i k blokování čepele. Možnosti vějíře jako
zbraně byly tak velké, že jej některé bojové školy zařadily
do svých tradičních disciplín. Nejstarší vějíře se vyráběly
z oháněk krav, koňů nebo vzácných ptáků. Nelze opominout též
význam vějíře jako odznaku společenského postavení.
Podobně jako vznikla květomluva, tak
se postupem času dokonce utvořila tzv. vějířová mluva, kterou
dámy mohly něco naznačit svému nápadníkovi. Například
přiložením složeného vějíře na ústa dávaly najevo svou
touhu po políbení, pokud měly složený vějíř položený na
levé ruce, znamenalo to, že by si rády zatančily, zatímco v
případě vějíře položeného na ruce pravé bylo předem jasné,
že o tanec nemají zájem. Rychlé zavírání a otevírání vějíře
značilo nervozitu oné dámy.
Více informací zde - Vějíř
Na vějíř se musí něžněji, po horkém létě se vějíř rozpadl :(
OdpovědětVymazatTento komentář byl odstraněn autorem.
OdpovědětVymazat